Отець Андрій Михалейко — про літню богословську школу, яка проходитиме цього року з 28 червня до 26 липня у Святоуспенській Унівській Лаврі. 8.05.2008

( розмір 3.04 MB )

Кор.

Чергова, дванадцята вже, літня богословська школа проходитиме цього року з 28 червня до 26 липня у Святоуспенській Лаврі отців-монахів Студійського Уставу в Уневі. Її організатори — Інститут Східно-Християнських наук ім. Митрополита Андрея Шептицького Університету св. Павла в Оттаві та Український Католицький Університет. Протягом 4-х тижнів учасники школи інтенсивно вивчатимуть східно-християнське богослов’я та братимуть участь в літургійному житті монастиря.

Про мету цієї школи розповідає о. Андрій Михалейко, доктор богослов’я, викладач літньої богословської школи.

о. Андрій Михалейко

Метою таких літніх курсів, літньої богословської програми є те, щоб люди, які цікавляться богослов’ям, які мають грунтовні знання з богослов’я могли з одного боку краще запізнатися з певними темами, які стосуються східної богословської традиції, історії східних церков, духовності, а з іншого боку, щоб вони могли наживо пережити це східне богослов’я, яке виявляється також в Літургії разом з монахами Святоуспенської Унівської Лаври. Чому ми проводимо ці богословські школи в Уневі? Для нас є надзвичайно важливо поєднати науковий, молитовний та літургійний контексти, щоб учасники школи не займалися лише теоретично ознайомленням із східними церквами, але також змогли відчути і пережити дещо з традиції східних церков.

Кор.

Програма літньої богословської школи вимагає певних базових знань, зацікавленості в богослов’ї та духовному рості. Тут можуть навчатись миряни: студенти гуманітарних факультетів, а також ті, хто вже має вищу освіту, священики, члени чернечих згромаджень, семінаристи. Вік учасників від 19 до 50 років. Проводитиметься конкурсний відбір. Після закінчення навчання учасники школи складатимуть іспити.

о. Андрій Михалейко

Після закінчення курсів кожного року є можливість скласти іспит з двох дисциплін, отримати певну кількість кредитів і також сертифікат про те, що та чи інша особа пройшла такі курси. І, відповідно, якщо назбирати за кілька років відповідну кількість кредитів, які вимагає інститут, університет в Оттаві, можна також отримати сертифікат про повніше закінчення таких літніх богословських курсів.

Кор.

У програмі цьогорічної літньої богословської школи будуть два курси: «Молитва у Святому Письмі: богословсько-літургійні аспекти» , який вестиме докторант богослов’я Галина Теслюк та «Церкви візантійської традиції: історія, сучасність, екуменічні ініціативи» , який викладатиме о. Андрій Михалейко.

AIFF о. Андрій Михалейко

Щодо курсу, то церкви візантійської традиції, нам відомо з історії, що в перших століттях розвивалися різні обряди у Церкві і відтак утворилося п’ять головних християнських центрів у древній церкві в перших століттях. Отже: Рим, Константинопіль, Олександрія, Антіохія та Єрусалим. Звичайно дослідити в рамках одного тридцятигодинного курсу всі ці церкви, їх розвиток, їхні богословські аспекти є надзвичайно важко, а радше, неможливо, Тому цього року я хотів би у моєму курсі зосередитися лише на церкві взантійської традиції, тобто ми не будемо говорити про церкви, так звані, дохалкідонські, доефеські, ми також не будемо говорити про церкви латинської традиіцї, а будемо говорити виключно про візантійські церкви, які сягають корінням візантії, східної частини Римської імперії. Отже розглянемо ми в цьому курсі різні церкви, які розвинулися з цієї традиції, це в першу чергу церква Константинополя, а відтак схіні церкви в Олександрії, так звані халкідонські, Антіохії, в Єрусалимі і, також розглянемо утворення нових патріархатів. Таких як московський патріархат, румунсьткий чи болгарський. Ми спробуємо систематично представити розвиток кожної з цих трьох гілок візантійської традиції, подивитися на їх сучасний стан. Звичайно не можливо не згадати церков східних католицьких, які постали головно у середньовіччі, в пізньому середньовіччі, радше в новітніх часах 16-17 стліття. Ми будемо прагнути наголосити на екуменічних ініціативах східних католицьких церков, а також православних візантійської традиції. Тут буде йтися про їхні екуменічні 20-го століття, а головно в періоді другого Ватиканського та після Ватиканського собору. Є дуже багато цікавих докуменітів, навіть спільних документів між католицькою та православними церквами, які є доволі невідомими. Одна важлива збірка, яка документує діалог між католицькою Церквою і Церквою Константинополя у час другого Ватиканського собору та приблизно до сімдесятих років де зафіксовано перші кролки, які прагнуть показати динаміку розвитку діалогу між сходом і заходом. А відтак новіші документи, включно з документом з Баламанду 1993 року в якому також заторкується уже сильно проблематика Східних католицьких Церков в діалозі між православ’ямі католицизмом

Кор.

Запитуємо о. Андрія Михалейка, які джерела були використані для курсу «Церкви візантійської традиції»

о. Андрій Михалейко

Намагаюся використовувати як західні та і східні джерела, позиції як західної католицько літератури, але також православне бачення тих чи інших проблем. Курс буде мати порівняльний характер, щоб більш об’єктивно представити ту чи іншу проблематику.

Кор.

У рамках курсу о. Андрій Михалейко розгляне також і сучасну українську ситуацію.

о. Андрій Михалейко

Звичайно найближчою нам є проблематика українських церков, які відносяться до київської традиції. Буде звернено особливу увагу на сучасний стан церков візантійської традиції в Україні. Потрібно ламати в першу чергу стереотипне милення. Дуже часто ми, католики чи православні думаємо стереотипним мисленням одні про других. І дуже часто ті стереотипи так глибоко закорінилися в нашу свідомість, що ми не можемо шукати істину. Навіть якщо ми дискутуємо, а дискусія має провадити до істини, а дуже часто нас дискусія провадить до розбрату. Дуже часто проблеми між Церквами не лежать в доктринальних чи богословських розколах, а лежать у тому, що окремі церкви мали свій історичний розвиток, свою мову, традицію, культуру і дуже часто вони давали відмінні відповіді на ті чи інші богословські поняття, але ці відмінні відповіді не мусять бути обов’язково такими які розділяють нас

Кор.

Більш детальнішу інформацію про умови вступу та необхідні документи до літньої богословської школи ви можете знайти на сайті Українського католицького університету. Документи приймаються до 15 травня у духовно-пасторальному відділі Українського католицького університету за адресою м. Львів, вул. Іл. Свєнціцького, 17. Адміністратор школи — Доната Бобрик . Телефон для довідок 76-82-73 та 240-99-44.

Підготувала Любомира Бурка (Фрагмент програми Радіо «Воскресіння»)

Опубліковано у Інтерв’ю Коментарі | Теґи: . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Коментарі закриті.