«Специфіка діяльності християнських видавництв України та перспективи їх розвитку» — інтерв’ю з директором Міжнародного фестивалю християнської книги Тарасом Бойком

( розмір 2.03 MB )

З 27 по 29 квітня у Києві в приміщенні виставкового центру Києво-Могилянської академії проходитиме міжнародний фестиваль християнської книги. Сьогодні спілкуємося з директором цього форуму Тарасом Бойком. Тема розмови: «Специфіка діяльності християнських видавництв України та перспективи їх розвитку».

— Я думаю, що специфіка християнського книговидання в Україні не надто принципово відрізняється від видання світської книги. Ті самі проблеми ми відчуваємо, що і звичайна світська книга. Я вважаю, що ми робимо перші кроки у формуванні самостійного фінансового фундаменту для існування таких видавництв. Дуже велика проблема з дистрибюцією книги, тому що в Україні ми маємо приблизно три-чотири десятки нормально функціонуючих магазинів християнської книги. Це дуже мало на ту кількість аудиторії віруючих, які є в Україні. І тому видоавництво, роблячи тираж книжки 3, максимум 5 тисяч екземплярів, на його розповсюдження витрачає до двох років, саме тому, що немає відлагодженої системи дистрибюції.

Наш співрозмовник протягом десяти років працює у сфері книготоргівлі, водночас він здійснює видавничі проекти. Тож нам цікаво дізнатися, які християнські видавництва вистояли у доволі складних економічних умовах та набули за цей час сталого читача.

— Для мене завжди було і буде прикладом такого успішного видавництва видавництво з Одеси «Богомислення». Воно змогло не просто розвиватися, а розвиватися дуже великими темпами в часи гіперінфляції, коли інфляція складала 1,5 -2 тис. відсотки на рік, вони видавали до 15-20 нових книжок щороку. Причому це робилося абсолютно за свої кошти. Мені здається, що історія існування цього видавництва колись увійде в хрестоматії про історію християнського книговидання в Україні. Ще я б дуже хотів відмітити таке видавництво як «Смірна». Вони перші, хто з протестантських видавництв в Україні почали за свій кошт видавати книжки українською мовою. Це теж дуже болюче питання для нас, тому що ми усі розуміємо, що ми мусимо розвивати цю потребу в читача читати українську книгу. Але реальність є такою, що аудиторія, яка купує книжку українською мовою, в десятки разів менша, нж та, що купує російською. З комерційної точки зору вкладати гроші у видання книги українською мовою є абсолютно невигідно. І тому ті малі видавництва, які існують за власний кошт, просто змушені рахуватися з такою ситуацією. Але «Смірна», вона мала віру і Бог їй дав таку можливість вкладати кошти у видання українською мовою.

Видавництво «Смірна», зауважимо, діє у Черкасах. Також досить стабільно працює православне видавництво «Пролог», яке ставить акцент на друкуванні праць сучасного богослів’я та отців Церкви.

— Дуже я радий з того, що існує таке видавництво як «Свічадо». Це єдине видавництво в Україні, яке видає книжки тільки українською мовою, видає дуже різнопланові книжки, починаючи від теологічної літератури і закінчуючи літературою для дітей. І я можу сказати, що у порівнянні з тим попитом, який був на їх книжки 6-7 років тому, то на сьогодні, скажімо, в мережі наших магазинів «Книжкової полиці» продається в кілька разів більше книжок, ніж це було ще кілька років тому. Я вважаю, що це, знову ж таки, завдяки продуманій і плановій роботі редакції і тих, хто зайається маркетингом книжок у цьому видавництві.

Далі цікавимось у Тараса Бойка, скільки християнських видавництв діє на наших теренах та як вони охоплюють потенційну аудиторію?

— Загалом в Україні нараховується приблизно 25-30 видавництв, які працюють спеціалізовано з християнською літературою. За нашими дослідженнями на сьогодні в Україні охоплено християнською книгою максимум 30-35 відсотків читацької аудиторії. Моя особиста думка, що і для маленьких і для великих видавництв ще є дуже-дуже багато простору для роботи і для розвитку. Єдине, чого не вистачає багатьом видавництвам, — це якісного менеджемнту, знань законів маркетингу, збалансованого підходу з економічної точки зору і певної агресії в маркетинговій політиці, яку має вести видавництво. Абсолютно не охоплений світський ринок. Це «табула раса» для християнської книги в Україні. Я вважаю, що ми маємо співпрацювати з великими мережами світських книжкових магазинів, шукати методи роботи з ними. Знову ж таки з мого досвіду: для керівництва великих книжкових магазинів не існує різниці між окультною і християнською літературою. Вони ставлять усі ці книжки на одну полицю і, звічайно, людина, яка могла би зацікавитися цією книжкою просто не підійде до тієї полиці, де стоять книжки, які служать для абсолютно інших цілей. Тому тут знову ж таки треба розвивати і знаходити ті методи, завдяки яким можна було б розвивати співпрацю із світськими мережами книжкових магазинів.

На думку Тараса Бойка, в Україні є великі перспективи для розвитку і формування християнських видавництв, однак питання номер один у цій сфері, це формування системи дистрибюції християнської книги.

Записав Володимир Качур. (Фрагмент програми Радіо «Воскресіння»)

Опубліковано у Інтерв’ю Коментарі. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі закриті.