Директор Інституту проблем вихованняАкадемії педагогічних наукакадемік Іван Бех:«Християнська етика — величезна частина нашого світогляду»

Кор.: На різних рівнях зараз ведуться розмови щодо введення до програми загальноосвітніх шкіл предмету «Основи християнської етики». Особливо жваво це питання обговорюється у наукових колах України. Переважна більшість науковців вважає, що введення такого предмету в навчальний процес є на часі…

І. Б.: Названа Вами проблема надзвичайно актуальна. Вона не просто належить до сфери навчання — це сфера нашого світогляду. Адже християнська етика — величезна частина нашого світогляду, специфічного світогляду. І коли ми говоримо про полікультурне навчання і виховання, то звичайно повинні враховувати це і вводити в навчальний процес саме цей предмет.

Кор.: Християнство — це релігія із давньою і багатою історією, з великою науковою, подвижницькою та мистецькою спадщиною. Як вибрати із цього безконечного джерела найбільш важливі моменти у виховний процес? Що повинно домінувати у програмі цього предмету?

І. Б.: По-перше, цей предмет дуже багатий за своїм змістом. Тут різні підходи, різні світоглядні позиції. І тому, перше — це внормовано подати зростаючій особистості саме цей аспект, щоб дитина змогла орієнтуватися в цих різних аспектах. Таким чином ми забезпечуємо знаннієву частину цього курсу. Але, звичайно, кожне знання, якщо воно подається психологічно правильно, викликає в дитини відповідні почуття. Таким чином ми будемо формувати в підростаючої особистості певний світогляд, певну позицію щодо того змісту, який транслюється для дитини.

Кор.: Чи матиме значення для навчально-виховного процесу назва предмету?

І. Б.: Кожен справжній виховний предмет має свою специфіку: психологічну, педагогічну. І ми повинні вміти трансформувати у цей навчальний предмет загальні світоглядні положення. А завдання психологів, етиків — зробити цей предмет відповідним вікові дитини і зрозумілим для неї.

Кор.: У засобах масової інформації іноді з’являються матеріали, що ставлять під сумнів безпроблемне введення предмету «Основи християнської етики» у навчальний процес загальноосвітніх шкіл України.

І. Б.: Якби наша Україна була, так би мовити, монорелігійною, суто християнською, то величезних проблем не було б. А оскільки у нас, в нашому культурному полі, діють багато релігій і кожна вважає, що вона має пріоритет, то виникає складність, як це поєднати, як забезпечити цей синтез.

Кор.: На початку ми наголошували, що на педагогічно-практичному рівні жваво ведуться розмови щодо запровадження цього предмету у навчальний процес…

І. Б.: Розмови ведуться. І, можна сказати, розмови критико-конструктивні. Ця проблематика буде, звичайно, менше викликати спротив і теоретично, і практично — в Західній Україні: там населення більш готове до цих ідей. Важче вони буде йти в Центральній Україні, Східній Україні, де дається взнаки виховання традиційне.

Розмовляв Володимир Качур

Опубліковано у Без категорії. Додати до закладок постійне посилання.

Коментарі закриті.