Про діяльність митрополичої комісії Української Греко-Католицької Церкви «Справедливість і мир».

( розмір 5.80 MB )

Кор.

Дорогі наші радіослухачі. У сьогоднішній програмі ми будемо розповідати про комісію, комісію УГКЦ, яка називається «Справедливість і мир». До речі, у нашій програмі ви почуєте, чому саме така назва цієї комісії. Також почуєте про її завдання, чим вона займається і яку функцію в Церкві і в суспільстві, в українській державі вона виконує. Для того, щоб було якомога досконаліше про комісію росказано, а також, щоб інформація, яка прийде до ваших вух, до вашого розуму була достовірна, ми запросили до нашої студії пані Лесю Коваленко, яка є головою комісії УГКЦ «Справедливість і мир». Пані Леся є доктор канонічного права.

Пані Лесю, вітаємо вас у нашій студії.

Леся Коваленко

Слава Іусу Христу! По-перше, дуже дякую за запрошення. Це чудова нагода розповісти про ще молоду комісію в УГКЦ, але досить немолоду комісію взагалі. Наступного року комісія «Справедливість і мир» у Католицькій Церкві буде святкувати своє сорокаріччя. Комісія заснована ще Папою Павлом VI, тому назвати її молодою комісією не повертається язик. В УГКЦ традиція суспільної відповідальності Церкви тягнеться, мабуть, від перших київських митрополитів. Але комісія формально заснована у 1998 році Декретом Блаженішого, тоді він був ще помічником Глави УГКЦ, Любомира Гузара, і першим її головою був вічної пам’яті отець Йосиф Андріїшин. У 2004 р. мене призначено головою цієї комісії, і ми намагаємося створити дієву структуру. Отже, основна мета такої комісії, за окресленням Папи, коли він її засновував, і за тим, як ми її бачимо і намагаємося втілити — бути дієвим знаряддям Церкви з утвердження справедливості, в першу чергу соціальної, і сприяти примиренню між людьми, народами і Церквами. Я розумію, що це дуже загально звучить, але, щоб це було конкретніше, наведу такий гарний приклад, який є натхненням для усіх комісій, бо це є мережа комісій. Тобто, є Папська Рада «Справедливість і мир» в структурах Ватикану, в структурах Римської Курії, і є європейські комісії «Справедливість і мир», об’єднані в асоціацію, куди входить також і наша комісія. Їх є 28 на сьогодні, і також у більшості країн світу є комісії «Справедливість і мир». Це велика сітка комісій, які мають загальну мету і мають одне натхнення. Отже, Папа казав так, що колись існував такий звичай: коли будували Церкву, на дзвіниці ставили півника, як флюгер, який був символом того, як християни і як Церква дотримуються вірності у своїй вірі і в слідуванні шляхом християнського життя. Також завданням цієї комісії є бути таким півником, який кукурікає у Церкві і який тримає очі Церкви відкритими, серце чутливим, руки готовими до діл любові, на яку очікує світ. Тобто наше завдання не є дуже приємним. Ми мусимо звертати увагу на критичні суспільні проблеми, які існують у світі, і мобілізувати Церкву на відповіді на них.

Кор.

Отож, як ви вже згадали, одним із навдань комісії— це є забезпечення, або старання про забезпечення прав людини і, напевно не помилюся, що на сьогоднішній час головною проблемою у цій такій великій темі є забезпечення прав мігрантів, забезпечення прав емігрантів. Отже, ваша комосія займається цим питанням. Наскільки ретельно і які зараз напрацювання у цій ділянці?

Леся Коваленко

Одним з найбільш проблемитачних питань, які зараз є в галузі прав людини, це є права мігрантів, їхнє забезпечення, причому не тільки в Україні, але також в усьому світі. У цьому сенсі ми небагато відстаємо від проблем сучасного світу. Серед пріоритету комісії є забезпечення прав мігрантів. Умовно ми називаємо цей проект «Гідність без кордонів», як є «Лікарі без кордонів». Ми вважаємо також, що потрібно скрізь говорити про гідність без кордонів. У цьому проекті ми займаємося напрацюванням пропозицій для покращення правового, соціального і душпастирського захисту емігрантів і їх сімей. Це те, що стосується українців, утвердження толерантності до тих, хто приїжджає в Україну, тобто імігрантів, моніторингом дотримання прав біженців і пропозиціями моделей реадаптації тих мігрантів, які повертаються вже в Україну.

Кор.

Пані Лесю, те, що проблемою, або радше, актуальною справою для України є питання забезпечення прав емігрантів. Думаю, про це не треба багато говорити і дуже доказувати, бо кожен погляне у своє село, з якого він походить, чи містечко і зрозуміє. що це є актуальна справа. Але наскільки актуальним для України є питання мігрантів? Адже сьогодні вже не так бурхливо, як колись, переміщуються в середині своєї країни?

Леся Коваленко

Це актуально. Тобто проблема мігрантів залишається комплексною. Ми не можемо говорити тільки про проблему виїзду з України, і яка, до речі, забігаючи наперед ,скажу, що ще років три-чотири вважалося, що це є тимчасова проблема. Тепер більше і більше даних говорить про те, що це не є тимчасове явище, що люди осідають за кордоном і дуже важко їм психологічно повернутися назад. Тобто, це є постійна проблема виїзду, але також статистичні дані свідчать про те, що приїзд в Україну людей, які або транзитом хочуть переїхати в кращі країни, де рівень захисту і соціальної опіки кращий — на Захід, і також число, які просто приїхали в Україну, шукаючи захисту і хочуть тут осісти — невпинно зростає. Церква також мусить з тим рахуватися, що серед її вірних скоро можуть бути і представники Азії.

Кор.

До речі, як Церква ставиться до питання міграції.? Тобто, вона це вітає, засуджує чи байдуже до цього питання ставиться?

Леся Коваленко

Церква в жодному випадку не байдуже ставиться до цієї проблеми. Скажемо так. Саме питання міграції, як такої, є вічним. Ви правильно казали, що переміщення народів було від самого сотворення, і природнім є для людини шукати кращого місця, мандрувати і пізнавати світ. У цьому сенсі міграція має дуже багато позитивних наслідків, тому що люди набираються досвіду, пізнають інші культури, несуть щось хороше іншим культурам, вчаться діалогу. Минулорічне Папське Послання до Дня мігранта, тому що Церква кожного року видає послання до Дня мігранта, хоча немає стабільного дня. Є міжнародний день ООН. Католицька Церква не має ще визначеного дня чи дати. То в минулорічному посланні Папа наголошував на тих позитивних налідках міграції, сприяння діалогу, сприяння примиренню, пізнанню культур. Нажаль, для Україні сьогодні актуальні більше ті негативні наслідки міграції. Тобто, руйнування сімей, втрата основних прав, соціальний захист за кордоном, критичне явище — торгівля людьми, тобто наражання на небезпеку життя мігрантів. Це є ті найактуальніші проблеми сьогодні у цій сфері.

Кор.

Сьогодні ми націлюємо нашу розмову на одне із завдань, які виконує комісія, а це якраз дбати про збереження прав людини. У даному випадку ми говоримо про права емігрантів і права мігрантів.

Пані Лесю, таке питання — риторичне. Які причини того, що така велика еміграція з України і які наслідки, якщо готові про це сказати?

Леся Коваленко

Можна спробувати окреслити. Це явно неостаточні відповіді, але принаймні, пошуки відповідей. Серед причин називають, якщо так у порядку зростання, по важливості: високий рівень безробіття в Україні, низька заробітна платня — відповідно неможливість утримати сім’ю. Це такі відомі причини. Натомість чимало мігрантів чи емігрантів подають ще дві причини, які спонукали їх шукати кращої долі за кордоном. Це є корупція і бюрократія в Україні. Цікаво, що чимраз, то більше ці причини виходять на перше місце. Тобто не так майнові проблеми, як потреба почувати себе добре у рідній країні. Мені здається, що це дуже важливо також для Церкви не тільки дбати про права самих мігрантів, забезпечувати їхні права, але також звертати увагу на вирішення причин. Звертати увагу державі, що високий рівень корупції існує, висока бюрократія і це не буде сприяти явно покращенню ситуації в країні. Треба додати, може так тільки для загальної цікавості, що за даними міжнародного економічного фонду, якщо заробітна платня в країні нижча шести тисяч доларів на рік, то про демократію говорити важко. Думаю тут коментарі зайві.

Кор.

Ця проблема є проблемою людини як такої, і Цеква є покликана служити людям. Отже, які дії Церкви чи конкретно вашої комісії, комісії «Справедливість і мир», у цій проблематиці, проблематиці міграції?

Леся Коваленко

Ще конкретніше скажу, з якими проблемами стикаються наші емігранти і ті, що приїжджають. Це є адаптація щодо мови, щодо знайдення роботи, щодо соціального і правового захисту на місці і щодо духовних потреб — душпастирської опіки рідною мовою, в рідному обряді. Також дуже багато наших співвітчизників терпить в критичних ситуаціях і потребує допомоги Церкви, коли йдеться про хворобу, про арешт. Ну і найкритичніший випадок — смерть. Тобто про повідомлення сімей, про допомогу з приїздом родини і т. д. І нарешті, цілий блок проблем, які стосуються повернення і реадаптації мігрантів.

Це все базується на опитуванні. Вони стикаються з упередженням, з таким ставленням зверхнім: ви заробили багато грошей, що ви тут ще хочете? Ну і, врешті, практичні проблеми: знайти роботу, повернути борги, утвердитися знову в суспільстві. Це є те коло проблем, з якими ми стикаємося.

А тепер, як Церква проявляє свою відповідальність і, зокрема, наша комісія?

Потрібно сказати, що УГКЦ зараз створює окрему структуру, яка би займалася правами мігрантів. На даний час це є завдання кількох організацій. Практичну допомогу надає «Карітас». У них є дуже хороші програми саме по реадаптації мгрантів, а також допомогу по проблемі торгівлі людьми, тобто інформуванні людей про цю проблему. Також працює наша комісія у цій сфері, трохи нижче я скажу, що робимо ми. Третя стуркура, яка працює щодо прав вже тих, хто приїжджає в Україну, це є єзуїтська служба захисту біженців. Це є міжнародна організація, яка представлена в Україні українським відділенням отців-єзуїтів, і вони займаються моніторингом прав тих, хто приїжджає в Україну.

Кор.

Отож, які справи конкреті робить комісія «Спарведливість і мир»?

Леся Коваленко

Тепер, які наші пріорітети. Ми беремо активну участь в загальноєвропейській програмі лобіювання ратифікації конвенції ООН з 1990 р.«Про права усіх мігрантів і членів їхніх сімей». Це дуже важливий документ в питанні захисту основних прав мігрантів. Тобто не тільки, скажімо, тих, які стосуються трудящих легально мігрантів, соціального, пенсійного, кваліфікаційного рівня визнання, але це ті основні права, яких дуже часто позбавлені мігранти, особливо нелегальні. І це найважливіше значення цієї конвенції, яка захищає права нелегальних мігрантів на працю, на життя, на віросповідання у тій країні, у якій вони перебувають. Це єдина конфенція, яка говорить про сім’ї емігрантів. На сьогодні цю конвенцію підписали в Європі тільки три країни, і завдання комісії полягає у співпраці зі своїми партнерами за кордоном, переконувати і західні уряди в тому, щоб її ратифікувати. Ну і, очевидно, для нас ця конвенція є найважливіша. Оскільки ми є країною, з якої поки що найбільше виїждждають, то ми мусимо дбати. Це буде дуже гарний дієвий захист для наших емігрантів, якщо цю конвенцію підпишуть.

Кор.

Пані Лесю, як ви оцінюєте, так би мовити, потенційні можливості комісії УГКЦ «Спарведливість і мир»? Адже комісія, наскільки я знаю, не налічує десятки тисяч чи сотень осіб, які задіяні у ній. Отже, наскільки є насправді дієва і потенційні можливості справді досягти чогось, що бачимо, що потрібно досягти?

Леся Коваленко

Ну от з допомогою радіо і з допомогою преси інших комісій. Тобто очевидно, що це є завдання для усієї Церкви. Наше завдання є тільки акцентувати на проблемі, показувати способи її вирішення і об’єднувати людей, щоб спільно усі комісії і на рівні комісій, і на рівні єпископату. У суботу це питання розглядалося на Синоді митрополичому нашої Церкви. Єпископи знають про цю проблему, і вони також мають ряд завдань, які вони перед собою поставили і хочуть виконати, щоб привернути увагу уряду до проблеми прав мігрантів, щоб забезепечити нашим мігрантам і правову, і соціальну, і душпастирську опіку.

Кор.

На завершення нашої програми я би просив повідомити контактні дані для зацікавлених осіб і, можливо, бажаєте уточнити, на чиї дзвінки ви розраховуєте і чи реально… Тобто, якщо людина у якійсь ситуації перебуває, чи доцільно їй телефонувати до вас, чи ви їй і так не зможете допомогти? Що ви можете зробити і які контактні телефони?

Леся Коваленко

Телефонувати доцільно хоча би для того, щоб ми знали, які ще проблеми крім тих, що ми вже знаємо, існують. І це завжди дуже вагомо, коли ми можемо показати. Не тільки телефонувати, але також писати листи. Це є дуже дієвий засіб, коли ти заходиш до політика і показуєш йому: ось пишуть десятки людей. Це є конкретні людські проблеми, тому це конче необхідно. Листи можна надсилати на Площу Юра, 5 в офіс комісії «Справедливість і мир». Достатньо загальної адреси, вона знайде свого адресата, а телефонувати найкраще за телефоном 240-99-44 і внутрішній 135.

Записав отець Ігор Яців. (Фрагмент програма Радіо «Воскресіня»)

Опубліковано у Інтерв’ю Коментарі. Додати до закладок постійне посилання.

Без коментарів.